خلاق مثل اپل
یکی از برترین و خلاقانهترین تبلیغات طول تاریخ را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. تبلیغی که متعلق به کمپانی اپل است و برای رونمایی از مکینتاش خلق شده است. این تبلیغ در سال 1984 ساخته شده و تنها یکبار و فقط یکبار در مسابقات سوپر بول در همان سال به نمایش درآمده است. این تبلیغ سینه به سینه و دهان به دهان چرخید و به طور شگفت انگیزی وایرال شد.
مقدمه
این تبلیغ به طور خاص به داستان کتاب 1984 جرج اورول اشاره دارد. این کتاب در سال 1949 منتشر و با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه شد. ۱۹۸۴ کتابی پادآرمانشهری بهشمار میآید. جرج اورول در این کتاب، آیندهای را برای جامعه به تصویر میکشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقهٔ شدید نسبت به برادر بزرگ (ناظر کبیر یا Big Brother) وجود دارد. در جامعهٔ تصویر شده گناهکاران به راحتی اعدام میشوند و آزادیهای فردی و حریم خصوصی افراد بهشدت توسط قوانین حکومتی پایمال میشوند، به نحوی که حتی صفحات نمایش در خانهها از شهروندان جاسوسی میکنند، و شهروندان مجبورند همیشه با چهرهای سرشار از خوشبینی و لبخند به این صفحات نمایش نگاه کنند؛ تا کوچکترین شک و تصور نادرستی که نشاندهندهٔ هرگونه نارضایتی فرد باشد، برای نمایندگان حکمرانان پشت صفحات نمایش ایجاد نشود، چرا که در غیر اینصورت مورد غضب حکمرانان قرار میگیرند.
برای اینکه با این کتاب و داستان جرج اورول بیشتر آشنا شوید، خلاصه این کتاب در کلیپ زیر آمده است:
ماجرای این تبلیغ چیست؟
در ادامه در تبلیغ اپل خواهید دید که اقتباس از کتاب جرج اورول چقدر دقیق صورت گرفته است:
عدهای همانند زامبی که لباس متحدالشکلی دارند، فقط به یک نفر (Big Brother) که در تصویر بزرگی مانند تلویزیون قرار دارد گوش میدهند و این موضوع وحدت فکری خاصی را به مخاطب القا میکند. با توجه به اینکه در آن زمان تنها رقیب اپل IBM بوده است، اپل برادر برزگ را به IBM تشبیه کرده است. (رنگ آبی تصویر نیز تاکیدی بر این ادعاست)
در این حین زنی با لباس ورزشی، با پیراهنی سفید و شلوار قرمز که (رنگهای اولیه اپل هستند) به عنوان یک شخصیت ساختار شکن، قوی و امروزی، به سمت تصویر میدود و با پتک برادر بزرگ را نابود میکند. درانتهای تبلیغ این پیام ظاهر میشود “24 ژانویه کامپیوتر مکینتاش اپل معرفی خواهد شد و شما خواهید فهمید که دیگر 1984 با 1948 یکی نخواهد بود”
شما بگویید که آیا اپل در این سالها نیز تواسنته است که چنین تبلیغاتی را تکرار کند؟
دیدگاهتان را بنویسید