از جذب مشتری تا فروش

در علم بازاریابی مدلهای مختلفی برای توصیف این فرایند وجود دارد. یکی از مدلهای محبوب در این حوزه، مدل AIDA است. این مدل برای اولین بار توسط آقای لوییس در سال 1898 پایه گذاری شد و بعد از آن بارها و بارها توسط دانشمندان این حوزه بازنگری و بازطراحی شد. AIDA در واقع مرحله ورود و جذب مشتری تا خرید مشتری را به یک قیف (Funnel) تشبیه کرده است و به ما کمک میکند تا مشتری را در مراحل مختلف رفتاری رصد کنیم.

“ Awareness / Attention “ : اولین بخش از مدل آیدا، افزایش آگاهی از برند یا جلب توجه به منظور شناساندن برند، محصول یا خدمات است.
اگر مشتری اصلا به سراغ شما نمیآید در همین مرحله توقف کنید و به سراغ بررسی موانع این موضوع مانند: عدم جذابیت در ویترین، ارائه، تبلیغات و… بروید
” Interest ” : دومین بخش از AIDA Model ، ایجاد اشتیاق و علاقه در مخاطب نسبت به خصوصیات محصول یا خدمات است. میزان علاقمند کردن مخاطب به برند یا محصول باید به اندازهای باشد که وی را طی فرآیند خرید به بخش بعدی قیف فروش هدایت نماید.
در این مرحله میتوانید از حقایق و فواید محصول یا خدمت خود صحبت کنید. به طور مثال این محصول نسبت به محصولات مشابه تمایزات زیادی مثل …. را دارد.
” Desire ” : بعد از بیان خصوصیات و فواید محصول از طریق ارتباطات احساسی (Emotional Communication) باید “میل و تمایل” به تجربه از محصول یا خدمات را به حدی در مخاطب افزایش داد که به انتهایی ترین بخش از مدل AIDA هدایت شود.
دقیقا در همین مرحله است که برند شما تعین میکند که این محصول یا خدمت مشابه باید از شما خریداری شود یا از رقیب شما
” Action ” : در این مرحله، مخاطب شروع به تعامل با برند میکند. این تعامل تنها به خرید محدود نمیشود بلکه می توان Action را بنابر فعالیت های بازاریابی صورت گرفته و با توجه به نوع محصول و ماهیت بازار متفاوت دانست. مانند: تماس تلفنی، دانلود کاتالوگ، آشنایی نزدیک با محصول در فروشگاه و….
با پایان مقاله و آشنایی شما با مدل AIDA فکر میکنید مشتریان شما بیشتر در کدام مرحله متوقف میشوند؟
دیدگاهتان را بنویسید