روابط عمومی چیست؟

تعریف “انجمن جهانى روابط عمومى IPRA” از روابط عمومی:
روابط عمومى (PR) بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى مداوم و برنامهریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمانها مىکوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سر و کار دارند، به دستآورند.
روابط عمومی به زبان ساده یعنی صدای کسب و کار شما باید به خوبی به گوش مخاطبانتان برسد.
به طور مثال وقتی رسانهها از شما یا کسب و کارتان صحبت میکنند باید قدر دان آنها باشید چرا که عملاً موضع شما را در حوزه روابط عمومی تقویت میکنند. از جمله مواردی که میتوان مثال زد تهیه یک رپورتاژ آگهی است.
رپورتاژ آگهی شکلی از آگهی گفته است که در قالب گزارش ارائه شود. به عبارت دیگر یعنی مخاطبان رسانه تصور میکنند که با یک گزارش بی طرف رو به رو هستند، در حالی که آنچه آنها میبینند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبههای ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آنها است. برای سفارش رپورتاژ آگهی میتوانید به سایتهایی مثل چطور، اخبار رسمی، عصر ایران و… مراجعه کنید. نمونه رپورتاژ
به واسطه اهمیت موضوع روابط عمومی، در سازمانهای بزرگ واحدی با همین نام فعالیت میکند که از جمله وظایف این واحد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- همكاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانهها
- برگزاری جلسات منظم داخلی بين كاركنان و مديران
- پاسخگویی دربرابر مشکلات پیش آمده به مخاطبان
- و…
روابط عمومی غیرمعمول (Unconventional PR)
در مقابل روابط عمومی معمول، روابط عمومی غیرمعمول قرار دارد. هر کاری که به طور روتین در شرکتها انجام میشود را در دسته معمول و غیر از آن را غیر معمول مینامیم. روابط عمومی غیر معمول نوعاً منجر به شهرت زودهنگام میشود. البته ممکن است این معروفیت بیشتر منجر به بدنامی شود تا خوشنامی! نمونهای موفق از این مورد را کمپانی تی موبایل انجام داده است که میتوانید آن را مشاهده کنید:
شما چه تجربهای از برخورد با واحد روابط عمومی شرکتها یا سازمانها دارید؟
دیدگاهتان را بنویسید